Hej!
Förra veckans smyglansering var kul, och det faktum att nyhetsbrevet på två dagar fick över femtio nya prenumeranter väldigt motiverande. Tanken är att kunna ge begripliga och hanterbara lästips från mina flöden, med fokus på sådant som diskuteras i mina internationella nätverk men som jag själv tycker ett svenskt samtal skulle må bra av att tänka in.
Jag var under ett par år enda svenska representant i Twitters ”insynsråd”, kallat Trust and Safety Council. Tillsammans med ett tjugotal andra experter på teknik och mänskliga rättigheter satt vi i regelbundna samtal med Twitter för att diskutera kommande planer från plattformens sida, utmaningar som kommit till oss från våra internationella nätverk och sådant vi noterat på andra plattformar. Sedan Elon Musk tog över Twitter har det snabbt gått utför. Jag var tidigt ute och förklarade att Musk på tio dagar raserat det som tagit tio år att bygga upp – och är det inte så att förfallet dessutom eskalerat sedan dess? Allt på Twitter som Musk petat på har verkligen kommit att bli bajs, och nu senast är den stora förändringen att nyhetslänkar nu inte längre får med sig någon text utan bara en bild. Tanken är enligt Musk att det blir mer ”estetiskt tilltalande” men i själva verket vill han troligtvis se till att så få som användare som möjligt klickar sig ut från X (som ju Twitter numera heter) – allt för att maximera de stressande låga annonsintäkterna. Här kan man läsa mer om förändringen https://variety.com/2023/digital/news/x-twitter-removes-headlines-from-articles-musk-esthetics-1235745719/ och på Mastodon hittade jag den här samtidsrealistiska kommentaren: https://radikal.social/@Denvitadrogen/111181431840015623
Varje år släpper den amerikanska organisationen och tankesmedjan Freedom House en rapport de kallar ”Freedom on the Net” där de beskriver hur internetfriheten globalt förändrats över året och vilka trender de ser. I årets rapport kan man läsa dystra rader om att internetfriheten dalat markant sedan senaste året, att internetanvändare i 55 av de 70 länder man granskar blivit gripna på grund av innehåll de publicerat på internet och att 41 länder aktivt blockerat hemsidor med innehåll som borde skyddas av yttrande- eller tryckfrihetsprinciper. Mycket fokus i årets rapport ligger inte helt oväntat på AI, och Freedom House skriver bland annat att 21 av de länder man granskat infört AI-styrd digital innehållsborttagning, något som försvårar insyn och analys av vad som tas bort och varför. Läs hela rapporten på Freedom House hemsida: https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2023/repressive-power-artificial-intelligence
Vad gäller AI så har året så här långt inneburit många och långa nyheter om hur generativ AI och framförallt användarvänliga chatbotar (såsom ChatGPT) förändrar hur vi tillgodogör oss och hanterar kunskap. Jag snubblade över en rätt intressant text om hur chatbotars digitala hallucinationer (alltså när de kopplar ihop text som egentligen saknar relevant sammanhang till information som av användare lätt tolkas som ”nya sanningar”) nu på allvar börjat förpesta resultaten vi får från sökmotorer. Eftersom flera sökmotorer levererar svar på basis av relevans och tidigare intresse (läs exempelvis mitt inlägg som svarar på en skev utsvävning från Ivar Arpi) så tycker jag detta spår är jättespännande. Om relevant information i allt högre utsträckning är hallucinogent, var gör det då med vår tillit till de sanningar vi tror oss finna på internet? Wired skriver främst om Bing, men problemet lär inte vara begränsat dit: https://www.wired.com/story/fast-forward-chatbot-hallucinations-are-poisoning-web-search/