Jag har skrivit om handel med persondata tidigare. Bland annat har jag fokuserat på riskerna kring detta i mitt kapitel i boken ”AI & makten över besluten” (som jag delar ett exklusivt utdrag ur i ett tidigare nyhetsbrev), där jag lyfter att det faktum att läckor av personlig data varit en överhängande orosmoln även innan intåget av ”AI” .
Ett av de mest upprörande exemplen som jag ofta brukar ta upp eftersom det ligger så nära så många är hur data från ”femtech”-appar, exempelvis sådana som saluförs för att mäta kvinnors menscykler, krängs som om det inte fanns någon morgondag.
Tyvärr finns det fler goda exempel, och jag misstänker att inlägg som detta som varnar för den kommersiella handeln med vår persondata kommer vara återkommande för en oöverskådningsbar framtid.
Till exempel snubblade jag över det här inlägget som den rättvisefokuserade integritetsivraren Esra’a Al Shafei skrev på Mastodon. Esra’a påpekar att den senast blommande Twitter-klonen, Bluesky (som många användare verkar flytta till nu när X (tidigare Twitter) blivit en högerradikal propagandamaskin) tagit in riskkapital från investerare som också satsat stora pengar i företag kopplade till den ohejdade handeln med persondata.
Företaget Esra’a syftar på är X-Mode, ett företag som gjort sig känt för att helt utan spärrar köpa, sälja, kränga känslig användardata. Man har gjort det till den milda grad att både Google och Apple förbjudit vissa av företagets egna appar. Tyvärr hindrar det inte andra appar att sälja sin data till X-Mode och andra liknande datahamstrande parasiter. Enligt sin egen reklam, som snyggt presenteras av The Markup i den här artikeln från 2021, har X-Mode data på 25% av den amerikanska vuxna befolkningen, medan en annan aktör – Mobilewalla – skryter om att de har data från över 40 länder, över 1,9 miljarder enheter, 50 miljarder mobilsignaler (positionsbestämningar) dagligen och över fem års insamlad data. Häpnadsväckande måste jag säga!
X-Mode har i perioder gjort inköp av data från samtidigt lustiga och skrämmande håll. En av deras viktiga källor till data var länge den omåttligt populära appen Life360, som marknadsförs som en säkerhetsapp för familjer. Den är snarlik Apples egen ”Hitta (vänner)” men fungerar över olika operativsystem och plattformar vilket gör den välspridd. Men X-Mode har också gjort mer… tematiska köp. För något år sedan rapporterade exempelvis Motherboard om att X-Mode köpt data från ett helt kluster av muslimska böneappar. Data från appar from ”Muslim Pro”, ”Prayer Times” och ”Qibla Compass” köptes och organiserades i X-Modes system.
Nu lever vi ju i en data-kapitalistisk era, så ovanstående är kanske inte överraskande. Men är det inte lite olustigt när X-Mode samtidigt också upptäckts sälja data till företag i det amerikanska militärindustriella komplexet?
Jag vet inte vilken datamånglare det handlar om, men det dök också nyligen upp ett annat talande exempel där den amerikanska armén själva hamnat i hetluften. Tydligen finns det en samling på ungefär 3 miljarder koordinater insamlade från mobiltelefoners platstjänster och lokaliseringsdata – där det unika för den här samlingen är att man i den kan spåra armépersonal på en oerhört detaljerade nivå.
Det är verkligen som en flashback till 2018 när träningsappen Strava avslöjade hemliga militärbaser eftersom soldater motionerat och lagt upp sina träningsrundor till allmän beskådan. Då handlade det visserligen mer om brist på bra säkerhetsrutiner och så kallad ”op-sec”, men problemet är detsamma eller i varje fall snarlikt.
Våra enheter samlar in mer data om oss än vad vi vet och troligtvis mer än vad vi vill veta – och det är därför helt avgörande att vi försöker navigera vad som samlas in, vad som säljs vidare, till vem – och hur det används.