I måndags vaknade jag, liksom många andra, till att internet inte fungerade som det skulle. Min Signal vägrade skicka eller ta emot meddelanden, och eftersom det är mitt huvudsakliga verktyg både för privat och arbetsrelaterad kommunikation blev jag riktigt irriterad.
Efter att ha felsökt ett tag och klickat mig runt på internet snubblade jag plötsligt över en artikel som tydligt beskrev problemet. Det var inte Signal, det var en helt annan del av internet som var trasig.
Signal, precis som en lång rad andra tjänster är beroende av olika molnoperatörer för att fungera som de ska. En av de största molnoperatörerna är Amazon, som via sitt ”AWS” sägs ha ungefär 30% av den publika molninfrastrukturen i sin portfölj. Något i den del av AWS som ligger på amerikanska östkusten hade under tidig morgon måndag den 20 oktober gått sönder, varpå en lååååååång rad viktiga tjänster plötsligt slutade fungera som det är tänkt.
The Independent hade en extremt intressant tidslinje kring incidenten, och Al Jazeera publicerade den här listan på påverkade tjänster:

Parentes: Visst är det ironiskt att jag reagerar på att Signal är trasigt, snarare än att Microsoft Office eller Roblox slutat fungera?
Vem som är att beskylla här kan man väl diskutera. Article 19, en historiskt viktig yttrandefrihetsorganisation, verkar tycka att det är kapitalismens fel. Det mer tekniskt orienterade Internet Governance Project verkar tycka att Article 19 ska sluta prata om ideologi och värderingar och istället låta marknaden sköta sitt. Själv tycker jag förstås massa saker, men eftersom internet överlag bygger på ett gytter av offentligt finansierad infrastruktur och investeringar från privatsektor så är kanske den här bilden en bra beskrivning av läget:

Lärdomen framåt tror jag måste förbli att man idag måste vara beredd på att (åtminstone delar av) internet inte alltid fungerar som det är tänkt sig. I vilka korgar man lägger sina digitala ägg är därför a och o när det gäller att planera en modern verksamhet.
En intressant faktor här är dock att väldigt mycket av internet idag är centraliserat kring några nyckelspelare och noder. Det är väldigt bra utifrån ett kapacitetsperspektiv – AWS, Cloudflare, osv som bär mycket av infrastrukturen i sina tjänster är verkligen väl resurssatta och det är tryggt att veta att det finns en ryggrad som står hyggligt stadigt.
Samtidigt kan det vara värt att tänka till kring vilka verksamheter och pryttlar som är helt beroende av att de förblir uppkopplade. Ett roligt (?) exempel som ändå är ganska talande är att AWS-problemen tidigare i veckan verkar ha ställt till det rejält för en amerikansk sängtillverkare (eller egentligen deras kunder) eftersom deras molnbaserade uppkopplade lyxsängar (varför är det ens en produktkategori?) helt enkelt låst sig i det läget de var när AWS slutade fungera.
Det är också värt att tänka till kring alternativa kommunikationsvägar om skiten slår i fläkten. Jag använder exempelvis mail till formell kommunikation men Slack till samarbete i teamet och Signal för extern kommunikation. Både Slack och Signal låg nere i måndags morse, vilket förstås skapade en hel del problem.
Mitt team hade just för den här situationen förberett en parallell tråd på appen DeltaChat, som på grund av sin decentraliserade design fortsatte fungera genom hela störningen. Jag gillar DeltaChat – obs att jag är partisk, OTF har finansierat flera iterationer av utvecklingsarbetet – eftersom det är enkelt men ändå krypterat, gör det man förväntar sig och inget annat, och helt saknar algoritmer och reklam.
Vad just du väljer lägger jag mig inte i, men jag uppmuntrar verkligen alla att planera för vad som händer om favoritapparna försvinner. Hur får du tag på dina kollegor, vänner, familj?

Ett svar på ”Vad gjorde du den 20 oktober 2025?”