SVT-serien om The Pirate Bay berör (kanske mer än jag förväntat mig) övergången från nedladdad kultur till en streaming-dominerad marknad. På så sätt knyter den an till The Playlist – Netflix-serien om Spotifys framgångar.
När det begav sig fick vi som var engagerade i fildelningsfrågor ofta höra att vi ”stal” inte bara från musikbranschen utan också från musiker. Nu tror jag inte det är sant, men det var ofta så det argumenterades, och det är också en genomgående röd tråd genom SVT-serien där man bland annat låter Piratbyråns motståndare framställas som en kämpande filmare som menar att hennes inkomst fördärvas eftersom hennes film kunde laddas ner som en tafflig CAM-kopia.
Därför blir det väldigt lustigt när jag i flödena fick upp ett pressklipp om Daniel Eks senaste förmögenhetsberäkning. Den kämpande innovatören från The Playlist sägs vara god för omkring 6,8 miljarder amerikanska dollar – vilket är mer än någon enskild musiker genom historien.
Eftersom Spotify och liknande tjänster beskrivits som ”pirat-dödarna” som fört in kulturbranschen in i en digital tidsålder tycker jag det är viktigt att påminna sig om att Spotify inte är primärt en musiktjänst – det är en framgångsrik investering som ger god avkastning till den som satsat pengar (på tjänsten, inte på musiken). Jag hittade ungefär samtidigt den här uträkningen över hur mycket pengar musiker får per stream från olika streamingtjänster. På Threads hittar jag en mer överskådlig tabell:
Spalten som beskriver hur många spelningar man måste ha på olika plattformar tycker jag är rätt talande. Med lite matte kan man också konstatera att en miljon (1000000) spelningar på Spotify ger artisterna en utbetalning på lite drygt tre tusen (3000) amerikanska dollar. Lika många spelningar på Apple Music ger artisterna omkring åtta tusen (8000) amerikanska dollar.
Jag ska inte gräva mig ner i de gamla stridsropen. Men jag vill ändå påpeka att de tjänster som sägs ha räddat musikbranschen visserligen är smidiga för oss musikkonsumenter och ”hjälper” oss att lyssna på musik lagligt. Ännu har de dock inte visat sig vara lösningen på hur artister ska få betalt.